Knížky

Naděje pro všechny citlivky

To, že jsem citlivější člověk, vím už několik let. Brala jsem to jako svoji slabou stránku, za kterou je potřeba se stydět. Ve chvíli kdy jsem se rozhodla na sobě pracovat a přestat o sobě negativně smýšlet, se mi do ruky dostala kniha Citlivost jako výhoda. Tehdy jsem netušila, že se mi díky ní otevřou oči a začnu si sebe zase více vážit.

Nenuťme se do čtení. Kniha nám sama řekne, kdy ji nejvíc potřebujeme.

Mohla bych Vám hned začít psát, jak je ta kniha super a co všechno mi předala, ale neudělám to. Začnu tím, jak jsem ji po pár dnech čtení zahodila a dočíst ji nikdy nechtěla.

Určitě se Vám někdy stalo, že jste si koupili knihu a při čtení prvních stran ji vrátili do knihovničky. Litovali jste toho, že jste si ji koupili, protože se špatně čte a nebylo v ní to, co jste si mysleli. Stejné jsem to měla i já. První dvě kapitoly vysvětlovaly, co je to citlivost. Takovým způsobem, že jsem si řekla, že člověk s tak extrémní citlivostí existovat ani nemůže. Myslela jsem si, že pokud vysoce citlivý člověk musí splňovat všechny uvedené faktory, pak teda nejsem tak moc citlivá a kniha tedy není pro mě.

Do rozpaků mě uvádělo také to, že jsem měla z prvních stran pocit, jako kdybych se s citlivostí měla smířit a celý svět kolem ní přizpůsobit. Vyhýbat se stresovým situacím a lidem, nekoukat na romantické filmy apod. Byla jsem vlastně naštvaná, protože tohle jsem se od knihy dozvědět nechtěla. Tak skončila zase v knihovně, kde se na ní pár měsíců prášilo.

Na knížku o osobním rozvoji je potřeba KLID, ČAS a NÁLADA.

Tyhle tři věci jsem našla na Srí Lance, kde teď dělám dobrovolníka. Před odletem mi něco říkalo, abych si knížku vzala s sebou. A to jsem taky udělala. Dostala tím druhou šanci.

Začala jsem ji číst tam, kde jsem skončila a nestačila se divit. Dělala jsem si poznámky a nemohla skoro dýchat z příběhů ostatních citlivých lidí, kterých je v knížce spousta. Často jsem měla pocit, že čtu sama o sobě. Říkala jsem si, že to je úplně jiná kniha než tehdy. Lepší! A došlo mi, že vůbec nemusím splňovat všechny faktory citlivosti. Každý máme totiž jinou míru citlivosti.

S každou přečtenou stránkou jsem začala více rozumět tomu, jak silná jsem!

Ano, silná. Ne slabá. Citlivost totiž není synonymem k slabosti. Škoda jen, že tohle ví tak málo lidí. Jde jen o to se s ní naučit pracovat, obdivovat ji a dodávat sobě více energie. Protože ta nám citlivým lidem často chybí. Proto jsme pořád unavení, vystresovaní, náladoví apod. Věděli jste třeba, že pro citlivé lidi je pohyb, především tanec, jednou z nejdůležitějších činností, které by měli dělat? Odbouráváme tím stres a napětí, které je potřeba dostat z těla ven, abychom měli prostor pro novou, čistou energii. Takže pokud ještě nemáte puštěnou muziku a netančíte v obýváku na vaši oblíbenou písničku, tak šup šup.

Co mi knížka svým obsahem předala

Začala bych tím, že jsem si díky knížce dokázala sepsat své ideální zaměstnání. Dlouho jsem neměla jasno v tom, co chci dělat a teď už to vím. Stačilo si jen uvědomit, že svoji citlivost mohu využít ve prospěch svůj i ostatních lidí kolem sebe a spojit to s tím, co dělám nejraději. Tak uvidíme, jak dlouho bude trvat, než se stanu tím, kým chci.

Po přečtení knížky mi taky došlo, proč jsem založila tento blog a z jakého důvodu mám neustále tendenci někomu ,,kecat do života“ . V blogování budu v budoucnu určitě pokračovat, jen to trochu přizpůsobím svým aktuálním (ne)schopnostem a zájmům. Své plány si zatím nechám pro sebe, ale těší mě, že konečně vím, jakou cestou jít a jak na sobě i svých projektech pracovat.

A to nejdůležitější, co mi kniha ukázala, je to, že jsem silná osobnost s výjimečnými schopnostmi.  Nemusím se za své citlivější chování stydět ani si nadávat. Jenom je třeba dělat taky něco pro sebe a ne pořád jen pro druhé. Být hodný a obětavý neznamená rozdat svoji energii do okolí a sám trpět!!

Závěrem něco moc důležitého

Knížku “Citlivost jako výhoda” bych doporučila všem! I těm necitlivým nebo normálně citlivým lidem. Proč? Protože by se možná dočetli něco o své manželce, dětech, zaměstnancích nebo kamarádovi. Čtení knížek o slavných osobnostech a jejich životech, jen málokdy přispěje ke společenskému rozvoji a toleranci. Kdybychom se více zajímali o to, jak lidé v okolí vnímají svět a přijali to, možná by pomluv, hádek, vyhořelých a psychicky nemocných lidí, bylo na téhle planetě mnohem méně!

A co my víme, třeba je v dnešní době citlivých lidí čím dál víc. Tak jako přibývá pacientů s rakovinou, tak může přibývat lidí se sklony k psychickým nemocem, způsobených citlivostí na různé podněty. Dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon jedince (ne skupiny) tomu vytváří ideální prostředí.

Když už spolu v posledních letech moc nemluvíme (mobily, nedostatek času, apod.), zkusme o sobě více číst. A nikdo mi neříkejte, že nemáte denně pár minut čas přečíst kousek knížky. A pokud opravdu nemáte, pak Vám vybranou knihu klidně namluvím, a můžete si mě pouštět kdekoliv budete chtít. Co vy na to?

Test citlivosti

Rozhodla jsem se Vám sepsat pár bodů z testu citlivosti, který najdete v knížce. Zmíněná tvrzení odpovídají tomu, jaká jsem a najdete je na konci článku. Dalo by se říct, že teď odhalím svoji třináctou komnatu 🙂 A kdo ví, třeba se v mé charakteristice najdete taky. Pak neváhejte a kupte si knížku Citlivost jako výhoda.

A kde knížku můžete koupit? No ideálně na megaknihy.cz, protože jsou levní a knížku máte doma během pár dnů. Já u nich nakupuju nejčastěji a vždy bylo všechno v pořádku.

Děkuji Vám za Váš čas při čtení tohoto článku. Teď zase můžete jít vařit, pracovat, uklízet a datlovat na sociálních sítích. Vlastně ne. Nejdřív se mrkněte na moji charakteristiku z testu citlivosti.


Pár bodů z Testu citlivosti (Ty, které jsou pro mě charakteristické)

  • Nejraději pracuji samostatně a v klidu.
  • Je pro mě důležité najít si své poslání a žít v souladu s ním.
  • Mám sklon k alergickým reakcím.
  • Silně reaguji na léky, kofein, tein, nikotin nebo alkohol.K mým silným stránkám patří empatie, intuice a kreativita.
  • I když se mi chce jít na večírek nebo jinou velkou akci, velmi rychle mi začne vadit mnoho podnětů a spousta lidí.
  • Mám spíše málo, ale za to velmi dobrých přátel a ráda s nimi probírám věci do hloubky.
  • Vnímám, jak se cítí jiné lidé a často se mi stává, že hranice mezi mými a jejich pocity mizí.
  • Práce v open space je pro mě utrpením, případně pro mě vůbec nepřipadá v úvahu.
  • Opravdu dobře se cítím jen v takovém zaměstnání, kde mám pocit, že má práce má smysl a mohu v ní uplatni své silné stránky.
  • Moje psychika a tělo reagují na stres, nevyváženou stravu a nedostatek pohybu hůře, než pozoruji u ostatních.
  • V nejbližších vztazích je pro mě důležitá rovnováha blízkosti a odstupu.
  • Rychle se ujímám zodpovědnosti a musím si dávat pozor, abych přijímala jen úkoly nebo vyhovovala jen prosbám, kterým stačím zvládnout.
  • V překvapivých krizových situacích neztrácím akceschopnost a dokážu se rychle ujmout vedení.

 

 

 

 

 

 

No Comments
Previous Post
11/18/2018

No Comments

Leave a Reply